ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА НАЦИОНАЛНИЯ ФИЛМОВ ЦЕНТЪР
ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА НАЦИОНАЛНИЯ ФИЛМОВ ЦЕНТЪР
Обн. ДВ. бр.23 от 18 Март 1994г.
Загубил значение.
Глава първа.
НАЦИОНАЛЕН ФИЛМОВ ЦЕНТЪР
Раздел I.
Общи положения
Чл. 1. (1) Националният филмов център, наричан по-нататък "филмовият център", е специализирано бюджетно звено към Министерството на културата със статут на юридическо лице с нестопанска цел и е разпоредител на кредитите по изпълнението на бюджета.
(2) Филмовият център осъществява държавната културна политика в областта на киното.
(3) Филмовият център се образува, реорганизира и прекратява от Министерския съвет по предложение на министъра на културата.
Раздел II.
Основни функции и задачи на филмовия център
Чл. 2. (1) Филмовият център:
1. осъществява субсидирането от държавата на производството, разпространението и показа на филми и други аудио-визуални произведения от български автори на български език и международни копродукции с българско участие чрез бюджетни и извънбюджетни средства по ред, определен в този правилник;
2. разработва проекти за нормативни актове, регламентиращи основните дейности, свързани с киното и аудио-визията в страната и ги представя за одобрение чрез Министерството на културата на компетентните държавни органи;
3. предлага установяването на протекционистки квоти за присъствие на българските филми в репертоара на осъществяващите показа на аудио-визуални произведения в страната и контролира спазването на тези квоти;
4. регистрира всички продуценти, отговарящи на изискванията на този правилник;
5. субсидира специални проекти, свързани с представянето на българското кино зад граница;
6. осъществява контрол по целевото използване на субсидията за производство, разпространение и показ на филми от български автори на български език и международни копродукции;
7. по искане на заинтересувани лица регистрира и категоризира чрез специализирана комисия филми и аудио-визуални произведения, създадени или внесени на територията на Република България, съобразно специфичните изисквания на морала, закрепени в Конституцията и законодателството на страната, и издава визи за разпространението им на територията на Република България;
8. регистрира по тяхно искане физически и юридически лица, имащи предмет на дейност разпространение на филми и други аудио-визуални произведения, по ред, определен в този правилник;
9. регистрира и категоризира салони за показ на филми и други аудио-визуални произведения съобразно утвърдени стандарти;
10. разработва техническите стандарти, свързани с производството и показа на филми и други аудио-визуални произведения и ги предлага за утвърждаване от Комитета по стандартизация и метрология;
11. съдейства за обогатяването на националния аудио-визуален архив;
12. стимулира развитието на филмовата култура и националното творчество чрез организиране на прегледи, фестивали и ежегодни награди за отделните видове кино и подпомага популяризирането на българското кино в чужбина и участието му на различни международни форуми - фестивали, прегледи и др.;
13. осъществява професионални контакти със сродни институции в другите страни с оглед на подпомагането на международния обмен в тази област и съдейства за влагането на чужди инвестиции в производството, разпространението и показа на филми и други аудио-визуални произведения;
14. съдейства за спазването на Закона за авторското право и сродните му права, Бернската конвенция, Женевската конвенция и защитата на авторските и сходните с тях права на българските и чуждестранните филмови творци;
15. осъществява други функции и задачи, възложени от министъра на културата или по съответния законов ред.
Раздел III.
Управление и структура на филмовия център
Чл. 3. Ръководство на филмовия център са неговият директор и заместник-директорът, който е и секретар на филмовия център.
Чл. 4. (1) Ръководството на филмовия център:
1. организира, ръководи и отговаря за дейността на филмовия център, определена в този правилник;
2. координира дейността на филмовия център с централното управление на Министерството на културата;
3. информира министъра за дейността на филмовия център и се отчита пред него.
(2) Директорът на филмовия център се назначава от министъра на културата за срок три години и за не повече от два последователни мандата.
Чл. 5. (1) Цялостното ръководство и представителство на филмовия център се осъществява от директора, а в изрично определени случаи - от заместник-директора.
(2) Директорът представлява филмовия център като работодател на неговите служители, като сключва, изменя и прекратява трудовите договори с тях.
(3) Директорът на филмовия център представлява и управлява фонд "Българско кино".
(4) Директорът на филмовия център издава наказателни постановления за установени нарушения по чл. 97 от Закона за авторското право и сродните му права.
(5) Заместник-директорът осъществява дейността си от името на директора, като ангажира неговата отговорност.
Чл. 6. Структурата на филмовия център се утвърждава от министъра на културата по предложение на директора на филмовия център.
Раздел IV.
Фонд "Българско кино"
Чл. 7. Цел на фонд "Българско кино", наричан по-нататък "фонда", е финансовото осигуряване на основните функции и задачи на филмовия център за обезпечаване на националната политика в областта на киното.
Чл. 8. Набирането и разходването на средствата по фонда се извършват по извънбюджетна сметка за приходите и разходите по ред, определен в актовете за неговото създаване.
Глава втора.
ФИЛМОПРОИЗВОДСТВО
Раздел I.
Продуцент
Чл. 9. (1) Всеки продуцент може да се впише в Единния регистър на продуцентите и разпространителите на филмовия център, наричан по-нататък "единния регистър".
(2) За вписването в единния регистър продуцентът представя във филмовия център следните документи:
1. попълнен самолично от продуцента формуляр на филмовия център;
2. извлечение от търговския регистър на съответния окръжен съд, издадено не по-рано от 3 месеца, предхождащи датата на подаване на документите, удостоверяващо вписването на търговеца в търговския регистър;
3. копие от решението, с което е постановено вписването на физическото или юридическото лице в търговския регистър на съответния окръжен съд;
4. документ за внесена във филмовия център регистрационна вноска, размерът на която се определя ежегодно от директора на филмовия център.
(3) Филмовият център вписва продуцента в единния регистър и му издава сертификат, удостоверяващ вписването, в едноседмичен срок от внасянето на документите по ал. 2.
Раздел II.
Права на продуцента, произтичащи от регистрацията
Чл. 10. Всеки продуцент, регистриран във филмовия център, може да кандидатства за отпускане на държавна субсидия по ред, определен в този правилник.
Чл. 11. Филмовият център предоставя на продуцентите срещу абонамент, ежегодно определян от директора на филмовия център, следната информация:
1. анотации на регистрираните във филмовия център синопсиси, литературни произведения и сценарии;
2. финансовите възможности на филмовия център за предоставяне на субсидия към първо число на месеците март, юни, септември и декември;
3. промени в състава на националните комисии;
4. промени на нормативни актове в областта на аудио-визията;
5. актуалните цени в киностудиите и на кинопазара;
6. предстоящи филмови фестивали, прегледи, пазари и регламентите за участие в тях.
Чл. 12. (1) Продуценти и автори могат да регистрират в Националния регистър на аудио-визуалните произведения във филмовия център, наричан по-нататък "национален регистър", синопсиси, оригинални сценарии или литературните произведения, върху които имат авторско право за конкретното произведение или им е отстъпено изключителното право за използване на произведението.
(2) За регистрацията във филмовия център по ал. 1 продуцентът или авторът представя следните документи:
1. попълнен формуляр на филмовия център за регистрация на произведението ;
2. два екземпляра от литературния сценарий или синопсиса за сценарий;
3. два екземпляра от анотацията на литературното произведение или оригиналния киносценарий;
4. копие от договора с автора за отстъпване изключителното право за използване на произведението, когато регистрацията се извършва от продуцента;
5. документ за внесена във филмовия център регистрационна вноска в размер 0,5 на сто върху сумата, посочена в договора по т. 4, но не по-малко от 1/5 от сумата, определена по чл. 9, ал. 2, т. 4.
Раздел III.
Кандидатстване на продуцента за отпускане на държавна субсидия за производство на филм
Чл. 13. Продуцентът може да кандидатства за финансиране на филмови проекти и да получи до определен процент от стойността на предложения от него проект съгласно чл. 16, 23, 24 и 31.
Чл. 14. (1) При кандидатстване пред Националната комисия за игрално кино продуцентът внася във филмовия център проект за реализация на филм, наричан по-нататък "проект", съдържащ следните документи:
1. молба до председателя на националната комисия, в която са посочени регистрационният номер на продуцента, регистрационният номер на произведението, проектобюджетната стойност на проекта и размерът на исканата сума;
2. анотация - до 300 знака, в два екземпляра;
3. синопсис - до две машинописни страници, в два екземпляра, даващ представа за основните герои и техните взаимоотношения, епохата на действие, основните места на снимки;
4. подробна сценарна разработка по епизоди и обекти в дванадесет екземпляра;
5. проект на календарно-постановъчен план в дванадесет екземпляра;
6. проектобюджет на разходите по пера съгласно изискванията и образеца на филмовия център, необходими за създаването на филма, в пет екземпляра;
7. обобщените данни на проектобюджета по т. 6 в седем екземпляра;
8. в дванадесет екземпляра творческа биография и филмография на основния състав:
а) продуцент;
б) сценарист;
в) режисьор;
г) оператор;
д) сценограф;
е) композитор;
9. в дванадесет екземпляра справка за последните два филма от филмографията на продуцента, сценариста и режисьора за:
а) броя на зрителите в страната;
б) излъчвания по телевизионни канали в страната;
в) отстъпеното право за разпространение в чужбина;
г) награди и участия в официалните програми на фестивали;
10. списък на изпълнителите на главните роли във филма в дванадесет екземпляра;
11. финансов план за набиране на средствата, необходими за реализацията на филма, в дванадесет екземпляра;
12. копие от договорите за отстъпване на продуцента на изключителното право за използване на произведението с всички творчески лица, участвали в написването на сценария и в изготвянето на подробната сценарна разработка, в един екземпляр;
13. в един екземпляр копия от договори, ако има сключени такива, или писма за намерение, ако има такива, за:
а) копродукция;
б) разпространение;
в) финансиране производството на филма;
14. документ за внесена във филмовия център вноска за разглеждане на проекта в размер 0,12% от бюджета на проекта, представен за разглеждане.
(2) При кандидатстване пред Националната комисия за документално и научнопопулярно кино продуцентът внася във филмовия център проект, съдържащ следните документи :
1. молба до председателя на националната комисия, в която са посочени регистрационният номер на продуцента, регистрационният номер на произведението, проектобюджетната стойност на проекта и размерът на исканата сума;
2. анотация - до 300 знака, в два екземпляра;
3. сценарна заявка в дванадесет екземпляра;
4. режисьорска експликация в дванадесет екземпляра;
5. в дванадесет екземпляра списък на основните творчески лица - сценарист, режисьор, оператор;
6. в дванадесет екземпляра творческа биография и филмография на основния състав:
а) продуцент;
б) сценарист;
в) режисьор;
г) оператор;
д) сценограф;
е) композитор;
7. в дванадесет екземпляра справка за последните два филма от филмографията на продуцента, сценариста и режисьора за:
а) броя на зрителите в страната;
б) излъчванията по телевизионни канали в страната;
в) отстъпеното право за разпространение в чужбина;
г) награди и участия в официалните програми на фестивали;
8. календарно-постановъчен план в дванадесет екземпляра;
9. проектобюджет на разходите по пера съгласно изискванията и образеца на филмовия център, необходими за създаването на филма, в пет екземпляра;
10. обобщените данни на проектобюджета по т. 9 в седем екземпляра;
11. финансов план за набиране на средствата, необходими за реализацията на филма, в дванадесет екземпляра;
12. договор или писма за намерение за разпространение на бъдещия филм в един екземпляр;
13. документ за внесена във филмовия център вноска за разглеждане на проекта в размер 0,12% от бюджета на проекта, представен за разглеждане, но не по-малко от сума, определена от директора на филмовия център.
(3) При кандидатстване пред Националната комисия за анимационни филми продуцентът внася във филмовия център проект, съдържащ следните документи:
1. молба до председателя на националната комисия, в която са посочени регистрационният номер на продуцента, регистрационният номер на произведението, проектобюджетната стойност на проекта и размерът на исканата сума;
2. анотация - до 300 знака, в два екземпляра;
3. литературен сценарий (ако е за сериал - синопсис и либрето на всяка серия) в дванадесет екземпляра;
4. сториборд или основен типаж и декор (ако е сериал - за първата серия) в дванадесет екземпляра;
5. в дванадесет екземпляра списък на основните творчески лица - сценарист, режисьор, художник;
6. в дванадесет екземпляра творческа биография и филмография на основния творчески състав:
а) продуцент;
б) сценарист;
в) режисьор;
г) художник;
д) композитор;
7. в дванадесет екземпляра справка за последните два филма от филмографията на продуцента, сценариста, режисьора и художника за:
а) броя на зрителите в страната;
б) отстъпеното право за разпространение в чужбина;
в) награди и участия в официалните програми на фестивали;
8. календарно-постановъчен план в дванадесет екземпляра;
9. проектобюджет на разходите по пера съгласно изискванията и образеца на филмовия център, необходими за създаването на филма, в пет екземпляра;
10. обобщените данни на проектобюджета по т. 9 в седем екземпляра;
11. договор за разпространение на бъдещия филм в един екземпляр;
12. финансов план за набиране на средствата, необходими за реализацията на филма, в дванадесет екземпляра;
13. документ за внесена във филмовия център вноска за разглеждане на проекта в размер 0,12% от бюджета на проекта, представен за разглеждане, но не по-малко от сума, определена от директора на филмовия център.
(4) Проектите за игрално кино и анимационно кино, постъпили до края на втората седмица на месеците април и октомври във филмовия център, и проектите по чл. 24, ал. 4 и 6 се разглеждат от комисиите към филмовия център на последващото им заседание при спазване изискванията на този правилник.
(5) Проектите за документално и научнопопулярно кино, постъпили до края на месеците март, август и декември във филмовия център, и проектите по чл. 24, ал. 4 и 6 се разглеждат от комисиите към филмовия център на последващото им заседание при спазване изискванията на този правилник.
(6) Проектите за игрално и анимационно кино се допускат за разглеждане само когато носителят на филма е светочувствителен материал с ширина не по-малко от 35 милиметра.
(7) При проекти за сериали документите по ал. 1, 2 и 3 се представят за всяка отделна серия.
Раздел IV.
Кандидатстване на продуцента за отпускане на държавна субсидия за написване на сценарий
Чл. 15. (1) Продуцентът може да кандидатства пред националните комисии за финансиране написването на сценарий и да получи исканата субсидия или определен процент от нея съгласно чл. 16, ал. 1, т. 1.
(2) При кандидатстване пред националните комисии за отпускане на субсидия за написване на сценарий продуцентът внася във филмовия център следните документи:
1. молба до председателя на съответната национална комисия, в която са посочени регистрационният номер на произведението, името на автора и продуцента и размерът на исканата субсидия;
2. анотация - до 300 знака, на бъдещия сценарий в един екземпляр;
3. в дванадесет екземпляра синопсис в размер до 10 страници;
4. в дванадесет екземпляра творческа биография и филмография на продуцента и сценариста;
5. в дванадесет екземпляра справка за последните два филма от филмографията на продуцента и сценариста за:
а) броя на зрителите в страната;
б) излъчванията по телевизионни канали в страната;
в) отстъпеното право за разпространение в чужбина;
г) награди и участия в официалните програми на фестивали;
6. документ за внесена във филмовия център вноска за разглеждане на проекта в размер 0,5% от размера на исканата субсидия, но не по-малко от 1/2 от вноската, определена в чл. 14, ал. 2, т. 13.
(3) Комисиите към филмовия център разглеждат документите по ал. 2 при спазване условията на този правилник.
(4) Когато комисиите утвърдят финансиране за написване на сценарий, отпуснатата сума може да се изразходва за:
1. възнаграждения на автори;
2. проучвания и консултации по темата;
3. подготовка на проект по смисъла на чл. 14;
4. вноска за разглеждане на проекта.
(5) Когато продуцентът не внесе проект по написания сценарий, той се задължава да възстанови получената субсидия с наказателна лихва, равна на 0,14% за всеки ден от датата на получаването на субсидията до датата на възстановяването й.
(6) Продуцентът получава определената от комисиите към филмовия център субсидия след подписването на договор с филмовия център, в който задължително са уредени изискванията по този член.
Раздел V.
Размер на държавната субсидия
Чл. 16. (1) Размерът на субсидията за представените проекти е в границите на ежегодно определяна от министъра на културата максимална сума и е до:
1. осемдесет на сто от определеното в договор между Асоциацията на продуцентите и сдруженията на българските кинодраматурзи минимално възнаграждение за написване на сценарий;
2. осемдесет на сто от проектобюджета на игрален и анимационен филм;
3. деветдесет на сто от проектобюджета на игрален филм, който ще се реализира от режисьор-дебютант;
4. деветдесет на сто от проектобюджета на документални и научнопопулярни филми.
(2) Размерът на субсидията за представените проекти не може да е по-малък от 50% от средностатистическия бюджет на филм за годината, предхождаща крайната дата за предаване на проектите за кандидатстване пред съответната национална комисия, определен в ал. 7 на този член, и наричан по-нататък "средностатистически бюджет".
(3) Размерът на предложената субсидия може да бъде по-малък от определения размер в ал. 2 в следните случаи:
1. продуцентът е искал по-нисък размер на субсидията;
2. бюджетът на филма е по-нисък от средностатистическия бюджет;
3. филмът е международна копродукция и делът на българския продуцент е по-нисък от средностатистическия бюджет.
(4) В рамките на годишния размер на субсидията за филмопроизводство се спазват и следните квоти :
1. не повече от 75% за игрално кино;
2. не повече от 12,5% за документално и научнопопулярно кино;
3. не повече от 12,5% за анимационно кино;
4. в рамките на определените в т. 1, 2 и 3 квоти не повече от 5% за написване на сценарий;
5. в рамките на определените в т. 1, 2, 3 и 4 квоти не повече от 15% са за дебютни филми.
(5) В рамките на определените в ал. 4 квоти се включва и субсидията по чл. 31.
(6) Определените в ал. 4 и 5 квоти могат да се променят само за последната сесия на националните комисии, в случай че представените за тази сесия и утвърдените вече проекти за предходните сесии не позволяват изпълнението им.
(7) Под средностатистически бюджет в този правилник се разбира бюджет, равен на:
1. бюджета на филм с продължителност над 60 минути, при който:
а) всички параграфи за авторски възнаграждения и труд, с изключение това на продуцента, не надхвърлят: за игрален филм и научнопопулярен филм - 20% от бюджета на филма; за документален филм - 15% от бюджета на филма; за анимационен филм - 45% от бюджета на филма;
б) възнаграждението на продуцента не надхвърля 1,5% от бюджета на филма;
в) цените и обемът на услугите и материалите, непосочени в тази точка, са равни на средностатистическите данни от представените във филмовия център проекти и отчети за годината, предхождаща крайната дата за предаване на проектите за кандидатстване пред съответната национална комисия;
г) разходите се изчисляват за снимачен период с продължителност 8 седмици;
д) разходите се изчисляват за монтажно-озвучителен период с продължителност 10 седмици;
е) разходите за реклама са по средностатистически цени и в обем: излъчване до 3 минути телевизионно време; излъчване до 20 минути радиовреме; печатна реклама в пресата до 1000 квадратни сантиметра;
ж) разходите за дубнегатив и дубпозитив по средностатистически цени;
з) разходите за до десет позитивни копия по средностатистически цени;
и) всички останали данни, непосочени в тази точка, са средностатистически;
2. бюджетът на филм с продължителност под 60 минути се изчислява на базата на бюджета за съответния вид кино по реда, определен в т. 1, разделен на 60 и умножен по полезните минути на конкретния проект.
Раздел VI.
Финансова комисия
Чл. 17. (1) Към филмовия център се създава и действа финансова комисия, извършваща експертна оценка на представените проекти и предлагаща размера на държавната субсидия за утвърждаване от националните комисии.
(2) Финансовата комисия се състои от пет души, като съставът й е:
1. председател - представител на филмовия център;
2. заместник-председател - специалист от Министерството на финансите;
3. членове - трима души специалисти в областта на аудио-визията.
(3) Финансовата комисия се назначава от министъра на културата по предложение на директора на филмовия център.
Чл. 18. (1) Решенията на финансовата комисия са валидни при участието на пълния й състав.
(2) Решенията се взимат с обикновено мнозинство, като несъгласните с решението вписват особеното си мнение.
(3) Решенията на финансовата комисия се потвърждават от директора на филмовия център.
Чл. 19. (1) Финансовата комисия извършва експертна оценка на представените проекти и за всеки проект:
1. изготвя по реда, определен в чл. 16, мотивирано предложение за размера на субсидията за всеки проект без тези, за които има отказ;
2. изготвя мотивиран отказ за разглеждане от националната комисия при възникване на случаи по реда на чл. 20.
(2) Предложенията за размера на субсидията и отказите за разглеждане по ал. 1 се изготвят не по-късно от един ден преди заседанието на националната комисия и се подписват от всички членове на финансовата комисия, като:
1. предложението за размера на субсидията на всеки проект се депонира при директора на филмовия център не по-късно от един ден преди заседанието на националната комисия;
2. отказът за разглеждане от националната комисия за всеки проект се изготвя в два екземпляра, от които единият се прилага към досието на проекта, а вторият се изпраща на продуцента с препоръчано писмо с обратна разписка.
(3) Финансовата комисия разглежда проектите по реда на постъпването им във филмовия център. Проектът се счита за постъпил във филмовия център от датата на подаване на всички документи съгласно изискванията на чл. 14.
(4) Финансовата комисия не може да разглежда проекти, в които участват нейни членове.
Чл. 20. Финансовата комисия може да направи отказ за разглеждане на проект от националната комисия в следните случаи:
1. несъответствие между подробната сценарна разработка или сценарна заявка или сценарий и проектобюджета на проекта;
2. невярно съставен бюджет;
3. непълен комплект на проекта;
4. започнали са снимки на филма;
5. в проекта участва член на националната комисия;
6. продуцентът не е възстановил субсидията съгласно изискванията на чл. 36, ал. 1, т. 11 за други проекти, финансирани от филмовия център, или има доказани неизпълнени задължения към международни копродукции;
7. при доказано нарушение на продуцента по договор между него и филмовия център.
Раздел VII.
Национални комисии
Чл. 21. (1) Към филмовия център се създават и действат:
1. Национална комисия за игрално кино, определяща проектите, на които да се отпусне държавна субсидия за производство, разпространение и показ на филми от български автори на български език;
2. Национална комисия за документално и научнопопулярно кино, определяща проектите, на които да се отпусне държавна субсидия за производство, разпространение и показ на филми от български автори на български език;
3. Национална комисия за анимационно кино, определяща проектите, на които да се отпусне държавна субсидия за производство, разпространение и показ на филми от български автори на български език.
(2) Националните комисии са органи извън щата на филмовия център.
Чл. 22. (1) Всяка от националните комисии се състои от седем души, като съставът им се определя според следните квоти:
1. двама души от Сдруженията на българските филмови дейци по ред, определен от тях и съгласуван с филмовия център;
2. един представител от Асоциацията на филмовите продуценти по ред, определен от нея и съгласуван с филмовия център;
3. един представител на филморазпространителите и собствениците на салоните за показ по ред, определен от тях и съгласуван с филмовия център;
4. трима души, определени от министъра на културата, от средите на изтъкнати културни деятели.
(2) Председателите на националните комисии се определят от министъра на културата.
(3) Националните комисии се назначават от министъра на културата с мандат две години, но не повече от два последователни мандата.
(4) Всеки член на национална комисия, включително и председателите им, може да бъде включен повторно в състава им не по-рано от изтичането на двегодишен срок след последния им мандат.
(5) При обективна невъзможност или отказ на член от национална комисия да участва в заседанията й министърът на културата кооптира нов член не по-късно от следващото заседание на комисията, като спазва съответната квота.
(6) Когато до 30 ноември организациите по ал. 1 не определят в писмена форма своите представители в националните комисии, включително и лицата, които ще ги заместват при възникване на обстоятелства по ал. 5, министърът на културата определя еднолично измежду членовете на организацията по ал. 1 лицата, които да попълнят съответната квота.
(7) Писмата на организациите по ал. 6 се придружават от писмена декларация на определените представители, че за мандата си няма да участват в проекти, които ще кандидатстват за отпускане на държавна субсидия от националните комисии.
Чл. 23. (1) Решенията на националните комисии са валидни при участието на пълния им състав.
(2) Решенията на националните комисии са окончателни.
(3) Решенията се взимат с не по-малко от пет гласа "да".
(4) Членовете на комисиите могат да гласуват с два вида решения - "да" или "не".
(5) Всеки член на националната комисия се задължава да мотивира писмено гласа си "да" или "не" за всеки проект, като писменото мнение се подписва от члена на комисията и се предава на директора на филмовия център след заседанието, но не по-късно от 24 часа след приключване на заседанието.
(6) Писмените мнения за даден проект по ал. 5 се прилагат към досието на проекта, оставащо във филмовия център.
(7) След приключване на гласуването националната комисия се запознава с предложенията за размера на субсидията от финансовата комисия.
Чл. 24. (1) Националната комисия определя размера на субсидията за всеки одобрен от нея проект по реда на чл. 23, ал. 3 в рамките на наличните средства за съответното заседание и съобразно:
1. предложението на финансовата комисия;
2. броя на гласовете "да";
3. при равен брой гласове "да" приоритет имат проектите, за които относителният дял на обезпечените от продуцента средства за реализация е по-голям;
4. при равни показатели по т. 1, 2 и 3 приоритет има постъпването на проектите във филмовия център.
(2) При одобряване на проект, за който е отпускана субсидия по чл. 16, ал. 1, т. 1, определеният размер на субсидията за филмовия проект от националната комисия включва и отпуснатата преди това сума.
(3) Националната комисия вписва в протокол решението си по ал. 1 и чл. 23, като протоколът се подписва от председателя на комисията.
(4) Проектите, останали извън решенията по ал. 3, остават да кандидатстват и на следващото заседание на комисията, като запазват броя на получените гласове "да", или кандидатстват на общо основание по реда, определен в чл. 14, без да се прави изискваната вноска съгласно чл. 14, ал. 1, т. 13, ал. 2, т. 12 и ал. 3, т. 12.
(5) С отхвърлените проекти може отново да се кандидатства не по-рано от една година за игрално и анимационно кино и шест месеца за документално и научнопопулярно кино след датата на решението на националната комисия по реда, определен в чл. 14.
(6) С проектите, получили 4 гласа "да", може да се кандидатства отново на следващата сесия по реда, определен в чл. 14, без да се заплаща изискваната такса съгласно чл. 14, ал. 1, т. 13, ал. 2, т. 12 и ал. 3, т. 12.
Чл. 25. (1) Определеният от националната комисия размер на субсидията е окончателен и не може да се променя освен в следните случаи:
1. размерът на представения при кандидатстването бюджет е по-голям от размера на бюджета при сключването на договор между продуцента и филмовия център;
2. заявеното дялово участие на българския продуцент в международна копродукция е по-голямо при кандидатстването от доказаното при сключването на договор между продуцента и филмовия център;
3. общо отчетените разходи по производството на даден филм са по-ниски от вписания общ размер на бюджета при сключването на договора между продуцента и филмовия център.
(2) При случаите, посочени в ал. 1, т. 1 и 2, размерът на определената от националната комисия субсидия автоматически се намалява пропорционално на настъпилата промяна от момента на кандидатстването до момента на сключването на договора.
(3) При случаите, посочени в ал. 1, т. 3, размерът на определената от националната комисия субсидия автоматически се намалява с размера на разликата между двете суми.
Чл. 26. (1) Националните комисии разглеждат само проектите, за които има депонирано предложение за размера на субсидията от финансовата комисия при директора на филмовия център.
(2) Националните комисии не могат да разглеждат проекти, в които участват техни членове или лица на ръководна работа във филмовия център.
(3) Националните комисии разглеждат на заседанията си постъпилите във филмовия център проекти до сроковете, определени в чл. 14, ал. 4 и 5, чл. 15, ал. 3 и чл. 24, ал. 4, 5 и 6.
Чл. 27. (1) Националните комисии се свикват на редовни заседания от техния председател.
(2) Националните комисии за игрално кино и анимационно кино заседават задължително два пъти в годината през първата седмица на месеците юни и декември;
(3) Националната комисия за документално и научнопопулярно кино заседава задължително три пъти в годината през последната седмица на месеците януари, май и септември.
Чл. 28. (1) Решенията на националните комисии се оповестяват с поставяне на протоколното решение по чл. 24, ал. 3 на специално определено място във филмовия център незабавно след завършване на заседанието на националната комисия.
(2) Решенията на националните комисии се оповестяват от филмовия център чрез печата в срок до една седмица от датата на оповестяването им във филмовия център.
Чл. 29. Договорът за ползване на субсидията за одобрените проекти може да се сключи между продуцента и филмовия център в срока, посочен от продуцента, но не по-късно от:
1. дванадесет месеца - за филми с продължителност над 60 мин.;
2. шест месеца - за филми с продължителност до 60 мин.
Чл. 30. Членовете на финансовата комисия и на националните комисии получават възнаграждение за участието си в заседанията в размер на 1/12 от вноската за разглеждане на всеки проект, който е участвал в заседанието.
Раздел VIII.
Автоматична субсидия за международни копродукции
Чл. 31. (1) Филмовият център отпуска автоматично субсидия в размер 40% от дяловото участие на българския продуцент в бюджета на филма, но не повече от ежегодно определяната от министъра на културата по чл. 16, ал. 1 сума в случаите, когато са изпълнени всички от условията:
1. продуцентът да има сключен договор за копродукция;
2. проектът е получил субсидия от Пан-европейския фонд за подпомагане на копродукции и разпространение на европейски филми към Съвета на Европа "Еуримаж" или проектът е получил субсидия от национална институция в страна-членка на "Еуримаж", или страна, с която Република България има сключена спогодба или двустранен договор за предоставяне на най-облагодетелстван режим за копродукции;
3. разходите на територията на Република България при реализацията на проекта да бъдат не по-малко от 20% от общия бюджет на филма;
4. продуцентът е възстановил субсидията съгласно изискванията на чл. 36, ал. 1, т. 11 за други проекти, финансирани от филмовия център.
(2) Изпълнението на условията по ал. 1 се удостоверява с представяне от продуцента във филмовия център на следните документи:
1. копие от копродукционния договор;
2. бюджет на филма по образец на филмовия център, подписан и подпечатан от копродуцентите;
3. копие от подробния бюджет, представен от копродуцентите в "Еуримаж" или пред съответната национална институция по смисъла на ал. 1, т. 2, подписан и подпечатан от копродуцентите;
4. копие от финансовия план, представен в "Еуримаж" или пред съответната национална институция по смисъла на ал. 1, т. 2 във френски франкове или съответната национална валута и в левове, подписан и подпечатан от копродуцентите;
5. копие от договора, подписан между делегирания продуцент и "Еуримаж", или копие от договора, подписан между копродуцента и съответната национална институция по смисъла на ал. 1, т. 2.
Чл. 32. Когато национална комисия е определила размер на субсидия:
1. превишаващ размера на субсидията по чл. 31, ал. 1, субсидия по чл. 31 не се отпуска;
2. по-малък от размера на субсидията по чл. 31, ал. 1, общият размер на субсидията е в размера по чл. 31, ал. 1.
Чл. 33. Договорът за ползване на субсидията по чл. 31 се сключва между продуцента и филмовия център не по-късно от един месец след представяне на изискваните документи по чл. 31 и 34 и при спазване на реда, определен в чл. 16, 25, 31, 32, 35 и 36.
Раздел IX.
Преддоговорни отношения между продуцента и филмовия център
Чл. 34. (1) Продуцентът на проект за филм с продължителност над 60 мин. и с утвърдено финансиране от националната комисия представя в срок до 2 месеца преди датата на започване на подготовката и не по-късно от 10 месеца, следващи датата на решението на комисиите, за експертна оценка във филмовия център в два екземпляра следните документи:
1. подробен проект за реализация на филма, в който задължително са отразени:
а) дължината на филма и епизодите в метри;
б) местата на снимки - декор, интериор и екстериор;
в) използвана снимачна техника;
г) използвана осветителна техника;
д) използвана операторска техника;
е) изпълнители на роли, епизоди и масовка;
ж) гардероб;
з) реквизит;
2. календарно-постановъчен план;
3. подробен бюджет на разходите по пера съгласно образеца на филмовия център, необходими за осъществяването на филма;
4. бюджет на филма по периоди, както следва:
а) подготвителен период;
б) от първия снимачен ден до средата на снимачния период;
в) от средата на снимачния период до края на снимачния период;
г) монтажно-озвучителен период;
д) ликвидационен период;
5. копия от договорите на продуцента със сценариста, режисьора, оператора и композитора, с които му се отстъпва изключителното право за използване на бъдещия филм;
6. копия от договори за реализация, подписани между продуцента, основните и спомагателните творчески работници, наети за създаването на филма;
7. копия от договорите с физически и юридически лица, предоставящи услуги при филмопроизводството;
8. отчет за извършените разходи до момента на предаване на документите по т. 1, 2, 3, 4, 5, 6 и 7, заверен от дипломиран експерт-счетоводител;
9. копия от договорите с физически и юридически лица, осигуряващи финансирането на проекта;
10. заверени от териториалното данъчно управление счетоводни регистри за филма съгласно изискванията на чл. 12 от Закона за счетоводството;
11. копие от разпореждане на продуцента за разкриване на специална партида за филма към банковата му сметка.
(2) Продуцентът на проект за филм с продължителност до 60 минути и с утвърдено финансиране от националната комисия и финансовата комисия представя в срок до 2 месеца преди датата на започване на подготовката и не по-късно от 5 месеца, следващи датата на решението на комисиите, за експертна оценка във филмовия център в 2 екземпляра документите, посочени в ал. 1.
(3) За база се взима най-големият бюджет, представен във филмовия център или в организация по смисъла на чл. 31.
Чл. 35. (1) След приключване на експертизата филмовият център уведомява за това писмено продуцента.
(2) След извършване на експертна оценка продуцентът може да сключи договор с филмовия център за получаване на държавна субсидия, равна на сумата, определена в чл. 24, 25, 31 и 32.
(3) Продуцентът е длъжен в срок един месец от датата на уведомяването да сключи договор с филмовия център.
Раздел X.
Договор между продуцента и филмовия център
Чл. 36. (1) В договора между продуцента и филмовия център се уреждат задължително следните положения:
1. продуцентът може да започне да получава държавна субсидия след предаване в националния филмов център на подробен отчет, заверен от дипломиран експерт-счетоводител, че е изразходвал 90% от средствата, представляващи неговия дял от бюджета на филма, като под дял на продуцента се разбира разликата между бюджета на филма и сбора от държавната субсидия с участието на Българска национална телевизия, Армейския аудио-визуален център, помощта от "Еуримаж" и участието на чуждестранния копродуцент;
2. вида и размера на разходите, които се поемат за сметка на държавната субсидия;
3. размерът на разходите за сметка на държавната субсидия не може да превишава определените в чл. 16, ал. 7, т. 1, букви "а", "б", "е", "ж" и "з";
4. броят и размера на траншовете, на които ще се превежда държавната субсидия по сметката на продуцента;
5. броят на траншовете не може да бъде по-малък от четири;
6. етапа от производството на филма, който трябва да е завършен, за да се преведе пореден транш;
7. реда за отчитане на действително извършените разходи;
8. мястото на съхранение и реда на използване на изходните материали на филма;
9. отчисленията за филмовия център от приходите на продуцента при разпространението и показа на филма;
10. задължението на продуцента да възстанови не по-малко от 10% от получената субсидия за срок от две години, последващи първата публична прожекция на филма;
11. санкции при неизпълнение;
12. смяна на продуцента;
13. задължението на продуцента да прилага двустранно счетоводно записване съгласно разпоредбите на Закона за счетоводството, Националните счетоводни стандарти и Националния сметкоплан.
(2) В договора между продуцента и филмовия център се уреждат и условията за привличане на друг съпродуцент преди окончателното завършване на филма, като в договора с привлечения продуцент се спазват условията на този член.
(3) В договора задължително се урежда и задължението на продуцента след изготвяне еталонното копие на филма да предаде във филмовия център:
1. подробен отчет за действително извършените разходи, заверен от дипломиран експерт-счетоводител;
2. отчет и приложения съгласно чл. 40, ал. 1, т. 2 и 3 от Закона за счетоводството по образец на филмовия център;
3. протокол, подписан от него и режисьор-постановчика, потвърждаващ окончателната редакция на филма или аудио-визуалното произведение;
4. задължението на продуцента за предаване на еталонно копие от филма в Българската национална филмотека;
5. копие от филма, копирано от оригиналния негатив след приемане на еталонното копие;
6. видеокасета BETACAM SP;
7. видеокасета VНS;
8. монтажен лист на филма на български и английски език;
9. рекламни фотоси или плаки от филма;
10. фотоси на основния творчески състав;
11. дата на първия публичен показ.
(4) В договора задължително се вписва изискването към продуцента:
1. всички представени от него отчети да са заверени от дипломиран експерт-счетоводител;
2. разходите да се отчитат по приетата класификация на бюджета диференцирано по източници на финансиране:
а) субсидия от филмовия център;
б) други източници;
3. приходите да се отчитат диференцирано по източници.
Глава трета.
РАЗПРОСТРАНЕНИЕ И ПОКАЗ
Раздел I.
Разпространител
Чл. 37. Разпространител на филми и други аудио-визуални произведения по смисъла на този правилник може да бъде всяко физическо или юридическо лице, регистрирано съгласно Търговския закон и вписано в единния регистър на филмовия център.
Чл. 38. (1) Вписването на разпространителя в единния регистър на филмовия център е доброволно и се извършва след представяне на следните документи:
1. заявление за регистрация съгласно образец;
2. извлечение от търговския регистър на съответния окръжен съд, издадено не по-рано от 3 месеца, предхождащи датата на подаване на документите по тази алинея, удостоверяващо:
а) вписването на търговеца в търговския регистър;
б) че търговецът не се намира в процес на ликвидация;
3. копие от решението, с което е постановено вписването на физическото или юридическото лице в търговския регистър на съответния окръжен съд;
4. документ за внесена във филмовия център регистрационна вноска, размерът на която се определя ежегодно от директора на филмовия център.
(2) Регистрирането на разпространителя се извършва в едноседмичен срок от датата на подаване на документите по ал. 1.
(3) Филмовият център издава на разпространителя регистрационно удостоверение съгласно образец.
Раздел II.
Регистрация и категоризация на филм или друго аудио-визуално произведение
Чл. 39. (1) Регистрацията и категоризацията на филми и други аудио-визуални произведения се извършват след представяне от разпространителя във филмовия център на следните документи и материали:
1. заявление-декларация за регистрация и категоризация на филма или аудио-визуалното произведение съгласно образец, в което са вписани:
а) заглавие на филма или аудио-визуалното произведение за разпространение в Република България;
б) заглавие на филма или аудио-визуалното произведение на оригиналния език;
в) регистрационния номер на разпространителя в Република България;
г) продуцент на филма или аудио-визуалното произведение с адреса му за кореспонденция;
д) физическото или юридическото лице, преотстъпило правата за разпространение, с адреса му за кореспонденция;
е) номер и дата на договора за отстъпване на правата;
ж) времетраене или дължина в метри на филма или аудио-визуалното произведение;
з) вид на носителя на филма или аудио-визуалното произведение;
и) брой на копията, с които ще се разпространява филма или аудио-визуалното произведение;
к) срока, за който са отстъпени правата за използване на филма или аудио-визуалното произведение на територията на страната;
л) най-ранна дата, на която разпространителят може да осигури прожекция на филма или аудио-визуалното произведение на националната комисия за категоризация на филми и други аудио-визуални произведения;
м) предполагаема дата на започване разпространението или показа на филма или аудио-визуалното произведение на територията на Република България;
н) определената категория на филма или аудио-визуалното произведение в страната производител;
2. глава на филма или аудио-визуалното произведение;
3. анотация за филма или аудио-визуалното произведение в размер до една страница;
4. документ за внесена във филмовия център вноска за регистрация и категоризация в размер, определен от директора на филмовия център.
(2) Регистрира всички постъпили искания за изясняване лицензните права върху филм или аудио-визуално произведение, като лицето, желаещо изясняването, представя във филмовия център:
1. заявление за изясняване лиценза за филм или аудио-визуалното произведение съгласно образец, в което са вписани:
а) заглавие на филма или аудио-визуалното произведение за разпространение в Република България;
б) заглавие на филма или аудио-визуалното произведение на оригиналния език;
в) разпространителя в Република България;
г) продуцент на филма или аудио-визуалното произведение;
2. документ за внесена във филмовия център вноска за изясняване лицензните права в размер 1/2 от вноската, определена в ал. 1, т. 4.
Чл. 40. (1) Филмовият център се задължава в петнадесетдневен срок, последващ постъпването на документите по чл. 39, да извърши проучване за:
1. действителното притежаване на правата за използване на филма или аудио-визуалното произведение от физическото или юридическото лице, преотстъпило ги на разпространителя за използване на територията на Република България;
2. действителното отстъпване на правата за използване на филма или аудио-визуалното произведение на разпространителя.
(2) Филмовият център може да извършва проучванията по ал. 1 и по своя инициатива.
(3) Когато се потвърди действителността на отстъпването на правата за използване на филма или аудио-визуалното произведение, филмовият център извършва вписването в националния регистър на аудио-визуалните произведения в срока, посочен в ал. 1.
(4) Когато не се потвърди действителността на отстъпването на правата за използване на филма или аудио-визуалното произведение, филмовият център:
1. уведомява разпространителя за констатацията относно извършената от него сделка;
2. в случай, че е започнало или започне разпространението на филма или аудио-визуалното произведение на територията на Република България, филмовият център предприема мерки за налагане на административни наказания, предвидени по чл. 98 и сл. от Закона за авторското право и сродните му права;
3. наказателните постановления се издават от директора или заместник-директора на филмовия център.
(2) Регистрационният номер на филма или аудио-визуалното произведение се изписва върху визата за разпространение и всички документи, съпровождащи копието и върху опаковката му, съгласно образци на филмовия център.
Раздел III.
Национални комисии за разпространение
Чл. 41. (1) Към филмовия център се създават и действат четири национални комисии за разпространение и показ на филми и други аудио-визуални произведения, наричани по-нататък "комисия за разпространение", определящи категорията на филми и други аудио-визуални произведения, представени за гледане от нея.
(2) Комисиите за разпространение са органи извън щата на филмовия център.
(3) Всяка комисия за разпространение се състои от 9 души, като съставът им се определя пропорционално от следните квоти:
1. един представител на Асоциацията на киноразпространителите, избран по ред, определен от тях;
2. един представител на Асоциацията на видеоразпространителите, избран по ред, определен от тях;
3. един представител на сдруженията на кинокритиците в България;
4. един представител на министъра на науката и образованието;
5. един представител на министъра на правосъдието;
6. трима представители на министъра на културата;
7. един представител на министъра на финансите.
(4) Комисиите за разпространение се назначават от министъра на културата по предложение на директора на филмовия център.
(5) Председателят на комисията за разпространение се определя от министъра на културата.
(6) При обективна невъзможност или отказ на член от комисията за разпространение да участва в заседанията й министърът на културата кооптира нов член, като спазва съответната квота.
Чл. 42. (1) Председателите на комисиите за разпространение се запознават с документите, представени от:
1. разпространителите по изискванията на чл. 39, ал. 1 и определят филмите или аудио-визуалните произведения, за които считат, че е необходимо да бъдат гледани от комисията за разпространение за определяне на категория, различна от категорията "В";
2. продуцентите по чл. 36, ал. 3, т. 3, 8 и 11.
(2) Председателите на комисиите за разпространение определят деня и часа на прожекцията и заседанието си съобразно датите, посочени в чл. 39, ал. 1, т. 1, букви "к" и "л", като датата за прожекцията не може да е по-късно от петнадесет календарни дни преди датата, определена в чл. 39, ал. 1, т. 1, буква "л", и датата, определена за първия публичен показ от продуцента на филм или аудио-визуално произведение, субсидирано от филмовия център.
(3) Графикът, предложен от председателите на комисиите за разпространение, се утвърждава от директора на филмовия център.
(4) Утвърденият от директора на филмовия център график се изпраща на разпространителите, като те се задължават да осигурят копие на филма или аудио-визуалното произведение и преводач или монтажен лист на български език за прожекцията.
(5) Копието на филма или аудио-визуалното произведение, представено от разпространителя или продуцента пред комисията за разпространение, трябва да е във версия, идентична на тази, която ще се разпространява на територията на страната.
Чл. 43. (1) Решенията на комисиите за разпространение са валидни при участието на не по-малко от пет членове.
(2) Решенията на комисиите за разпространение се взимат с обикновено мнозинство, като несъгласните с решението вписват особеното си мнение.
(3) Решенията на комисиите за разпространение се потвърждават от директора на филмовия център.
(4) Комисията за разпространение взима следните решения:
1. филмът или аудио-визуалното произведение е с категория "А" и се препоръчва за деца;
2. филмът или аудио-визуалното произведение е с категория "В" и е без ограничения в показа;
3. филмът или аудио-визуалното произведение е с категория "С" и не се препоръчва за деца под 12-годишна възраст;
4. филмът или аудио-визуалното произведение е с категория "D" и не се препоръчва за лица под 15-годишна възраст;
5. филмът или аудио-визуалното произведение е с категория "Х" и не се препоръчва за лица под 18-годишна възраст.
(5) Комисията за разпространение взима решенията по ал. 4, ръководейки се от следните принципи:
1. филмът или аудио-визуалното произведение е с категория "А", когато утвърждава идеалите на хуманизма и способства възпитанието на децата;
2. филмът или аудио-визуалното произведение е с категория "В", когато по никакъв начин не противоречи на общоприетите морални норми в страната, няма ограничителни препоръки и не е категория "А";
3. филмът или аудио-визуалното произведение е с категория "С", когато има отделни кадри с еротично съдържание или кадри с насилие в тях;
4. филмът или аудио-визуалното произведение е с категория "D", когато има значителен брой кадри с еротично съдържание или значителен брой кадри с насилие в тях;
5. филмът или аудио-визуалното произведение е с категория "Х", когато е порнографски или демонстративно показва насилие, верска или расова нетърпимост.
(6) След приключване на заседанието филмовият център се задължава незабавно да уведоми разпространителя или продуцента за решението на комисията за разпространение.
(7) Съобразно решенията на комисията за разпространение директорът на филмовия център издава виза за разпространение на филма или аудио-визуалното произведение в срок един работен ден, последващ деня на решението, ако в този срок няма възражение от разпространителя или продуцента.
(8) Когато разпространителят или продуцентът не са съгласни с определената от комисията за разпространение категория, те се задължават веднага да направят устно възражението си и в срока, определен в ал. 7, да направят мотивирано писмено възражение.
(9) В случаите по ал. 8 директорът на филмовия център се задължава да насрочи нова прожекция и заседание на други два състава на комисията за разпространение в срок три календарни дни, последващи деня на възражението на разпространителя или продуцента.
(10) Решението на комисията за разпространение от заседанието по ал. 5 е окончателно.
Раздел IV.
Виза за разпространение
Чл. 44. (1) Визата за разпространение се издава по реда, определен в чл. 43 и съгласно образец на филмовия център, като в нея се вписва задължително следната информация:
1. номер на визата, идентичен с номера на филма или аудио-визуалното произведение в Националния регистър на аудио-визуалните произведения;
2. заглавието на филма или аудио-визуалното произведение, под което ще се разпространява на територията на Република България;
3. оригиналното заглавие на филма или аудио-визуалното произведение на езика на оригиналната версия на филма или аудио-визуалното произведение;
4. съдебното наименование на разпространителя или продуцента;
5. съдебното наименование на притежателя на правата за използване на филма или аудио-визуалното произведение в целия свят, ако те са различни от лицата по т. 4;
6. категория на филма;
7. съобразно категорията на филма, следните текстове:
а) "препоръчителен за деца" - за всички филми и аудио-визуални произведения с определена категория "А";
б) "без ограничения в показа" - за всички филми и аудио-визуални произведения с определена категория "В";
в) "не се препоръчва за гледане от деца до 12- годишна възраст без придружаващ ги родител" - за всички филми и аудио-визуални произведения с определена категория "С";
г) "не се препоръчва за гледане от лица до 15-годишна възраст без придружаващ ги родител" - за всички филми и аудио-визуални произведения с определена категория "D";
д) "не се препоръчва за гледане от лица до 18- годишна възраст" - за всички филми и аудио-визуални произведения с определена категория "X";
8. датата, до която е валидна визата;
9. подпис на директора на филмовия център;
10. печат на филмовия център.
(2) Оригиналите на визата за разпространение съответстват на броя на копията, с които филмът или аудио-визуалното произведение ще се разпространява на територията на страната, декларирани от разпространителя в заявлението-декларация по чл. 39, ал. 1.
(3) За всеки оригинал на виза за разпространение се заплаща сума в размер, определен от директора на филмовия център.
(4) Визата за разпространение се заснема и изображението й се монтира във всяко копие на филма или аудио-визуалното произведение преди първия кадър с дължина, осигуряваща продължителност на прожекцията й не по-малко от 5 секунди.
(5) Когато филмът или аудио-визуалното произведение се разпространяват на видеоносител, оригинал от визата се залепва надеждно върху всяка разпространявана видеокасета.
(6) Когато филмът или аудио-визуалното произведение се показват публично, оригинал от визата се поставя на видно за всички зрители място в сградата, където се осъществява показът.
(7) Номерът на визата за разпространение и категорията на филма или аудио-визуалното произведение се поставят върху всички опаковки, етикети и рекламни материали за филма или аудио-визуалното произведение.
Раздел V.
Тиражиране и показ
Чл. 45. (1) Еднолични акционерни дружества с държавно имущество или едноличните търговски дружества с ограничена отговорност с държавно имущество:
1. не могат да тиражират, дублират и субтитрират копия от филми и други аудио-визуални произведения, за които няма издадена виза за разпространение;
2. не могат да разпространяват и осъществяват показ на филми и други аудио-визуални произведения, за които няма издадена виза за разпространение.
(2) Всеки търговец по смисъла на ал. 1 се задължава при дублиране, субтитриране или тиражиране на копия от филми или аудио-визуални произведения да вкопира в края на копието:
1. данъчния си регистрационен номер;
2. наименованието си;
3. вида на дейността, която е извършил.
(3) Разпоредбите на ал. 1 не се отнасят при провеждането на филмови седмици по линията на културния обмен или фестивали.
Допълнителни разпоредби
§ 1. По смисъла на този правилник:
1. "Аудио-визуално произведение" е произведение, състоящо се от свързани помежду си кадри, непосредствено предназначени за показ чрез използването на каквито и да е механизми или устройства, както съпровождани, така и несъпровождани от звук, без зависимост от природата на материалния обект, на който произведението е въплътено;
2. "Филм" е аудио-визуално произведение, състоящо се от свързани помежду си кадри, съпровождани или несъпровождани от звук, които, показани последователно, създават ефект за движение и уникално единство на съдържание и форма;
3. "Копие" на филм или аудио-визуално произведение е материален обект, в който произведението е получило фиксиран вид по който и да е от известните в настояще време способи или по разработени впоследствие способи, позволяващи възпроизвеждането на произведението или съобщаването му на други лица, непосредствено или с помощта на какъвто и да е механизъм или устройство; терминът "копие" обхваща и този материален обект, в който произведението е било въплътено за първи път;
4. "Показ" е прожектиране на копие по какъвто и да е начин, с помощта на каквото и да е устройство, на което и да е място, където присъстват широк кръг лица, освен обичайния семеен кръг;
5. "Разпространение" е продажба, замяна, дарение, даване под наем или в заем, вносът и износът, както и предложението за продажба или даване под наем или в заем на копия от филма или аудио-визуалното произведение;
6. "Продуцент" е физическото или юридическото лице, регистрирано по реда на Търговския закон и вписано в единния регистър, което организира създаването на филма или аудио-визуалното произведение и осигурява финансирането му;
7. "Български филм или аудио-визуално произведение" е осъщественият от български продуцент или от продуцент от страна - членка на Съвета на Европа, постоянно установен в България, винаги когато са налице следните условия:
а) оригиналната версия на филма или аудио-визуалното произведение да бъде на български език;
б) снимките на филма или аудио-визуалното произведение да бъдат осъществени в по-голямата си част на българска територия;
в) снимките в павилион, както монтажът, лабораторната обработка и тиражирането на копия да бъдат осъществени на територията на Република България;
г) произведението да бъде осъществено като копродукция с чужди продуценти съгласно изискваните в такива случаи условия за специфично регулиране или според съответните двустранни или многостранни международни спогодби или конвенции.
§ 2. Единният и националният регистър са публични.
§ 3. Достъп до всички представени и съхранявани във филмовия център проекти освен анотациите им имат само продуцентите им и служителите на филмовия център, членовете на финансовата комисия и националните комисии.
§ 4. Филмовият център прилага механизма на Постановление № 23 на Министерския съвет от 1991 г. за усъвършенстване дейността на организациите с нестопанска цел в областта на културата (ДВ, бр. 16 от 1991 г.).
Преходни и Заключителни разпоредби
§ 5. Този правилник се издава на основание Закона за авторското право и сродните му права, Постановление № 23 на Министерския съвет от 1991 г., чл. 29, ал. 1 от Постановление № 44 на Министерския съвет от 1991 г. за намаляване на бюджетните разходи (ДВ, бр. 23 от 1991 г.), чл. 2, ал. 1 от Постановление № 107 на Министерския съвет от 1991 г. за закриване на Централното управление на Творческо-стопанското обединение "Българска кинематография" и за образуване на Национален филмов център (ДВ, бр. 47 от 1991 г.) и чл. 4, ал. 2 и 3 от Постановление № 139 на Министерския съвет от 1993 г. за определяне основните функции и задачи на Министерството на науката и образованието и за определяне основните функции на Министерството на културата и принципите на националната културна политика (ДВ, бр. 66 от 1993 г.) и влиза в сила от 1 януари 1994 г.
§ 6. (1) Действието на чл. 45, ал. 1, т. 1 влиза в сила от 1 април 1994 г.
(2) Действието на чл. 45, ал. 1, т. 2 влиза в сила от 1 юли 1994 г.
§ 7. За филмовите проекти с утвърдено финансиране, за които е сключен договор между продуцента им и филмовия център до 15 януари 1994 г., се прилага Наредбата за устройството и дейността на Националния филмов център (необнародвана) и Правилника за продуцентска дейност (необнародван).